✅ +6 miljoen YouTube views ✅ 18.422 scholieren maakten een account aan ✅ 18 jaar ervaring
Wat is het periode toerekeningsstelsel?
Ontvangsten | Wanneer geld het bedrijf binnenstroomt zijn het ontvangsten. Ontvangsten staan in een liquiditeitsoverzicht.
Opbrengsten | Hebben betrekking op een resultaat in een bepaalde periode. Het resultaat wordt door opbrengsten hoger.
Voorbeeld: je verkoopt in de maand oktober voor €1000 aan een klant op rekening. De klant betaalt pas in november. Dan zijn het dus €1000 aan opbrengsten in oktober (want toen is de verkoop tot stand gekomen) en €1000 aan ontvangsten in november (want toen werd er pas echt betaald).
Uitgaven | Wanneer geld het bedrijf uit stroomt zijn het uitgaven. Uitgaven staan in een liquiditeitsoverzicht.
Kosten | Hebben betrekking op een resultaat in een bepaalde periode. Het resultaat wordt door kosten lager.
Voorbeeld: je hebt een schoonmaakbedrijf ingehuurd wat voor €300 per maand de schoonmaak doet. Je betaalt aan het eind van elk kwartaal achteraf. Dan zijn de schoonmaakkosten in oktober €300, maar dat worden pas uitgaven op 31 december, als je de rekening van €900 voor het afgelopen kwartaal betaalt.